Opgeruimde eettafel met Mijn Huis Op Orde

EEN OPGERUIMDE TAFEL – HOE DAN?

Een van mijn klanten is de uitdaging aangegaan: Elke avond de tafel leeg! En ook van Monique en Inge kreeg ik eerder deze vragen: 

Heb jij de ultieme tip voor alle losse spullen die zich verzamelen op de eettafel?'

En

‘Onze eettafel is groot genoeg om te kunnen eten, maar echt gezellig staan die stapeltjes post, tijdschriften, en knutselwerkjes niet.’ 


Dit zijn echt de meest gestelde vragen ‘Hoe houd ik mijn tafel opgeruimd en hoe houd ik het bij? Dat is inderdaad een uitdaging. Maar het bijhouden van je tafel is een vaardigheid die je kunt leren. Kost dat inspanning? Ja zeker! En levert het je ook wat op? Ja zeker! Een opgeruimde tafel waar het fijn eten, praten, knutselen en werken is.

Hoe je dat doet? Lees verder en haal eruit wat erin zit! 

Liever van papier lezen? Download de blog.


Waar het altijd mee begint – bewustwording

Ga ik met mijn klant aan de slag dan doen we letterlijk eerst een stapje terug en dan stel ik de volgende vragen: 

  • Wat doe je allemaal aan deze tafel? En welke spullen horen daarbij? En wat doe je nog meer aan deze tafel en welke spullen horen daar weer bij? En wat nog meer? 
  • Hoe ziet jouw droomtafel eruit? 

Zodra we in kaart hebben gebracht wat er allemaal op en rond de tafel gebeurt weten we ook welke spullen daarbij horen. En voor deze spullen moet een vaste plek in de buurt van de tafel worden gemaakt. We gaan dan op zoek naar kasten of planken rondom de tafel waar spullen staan die weinig tot niet worden gebruikt: de passieve spullen. Daarvoor bedenken we een andere plek.


En nu: actie

OK, je weet nu wat je allemaal aan tafel doet én je weet wat je wens is. Nu is het zaak om het idee om te zetten in acties: 

  • Verwijder alle spullen die niet op tafel horen. Zijn het persoonlijke spullen? Geef ieder gezinslid een bakje en leg daar de sleutels, snoeren, pasjes en andere zaken in. Dat is de plek waarin vanaf nu al dit soort spullen liggen. Dit scheelt zoeken en stress tijdens de ochtend- en avondspits. 
  • Slingeren er belangrijke papieren over tafel? Maak een literatuurbak met de titel: ‘Doen’. Daarin gaan alle papieren die acties vereisen. 
  • Ook bonnen, zegeltjes en ander ’spaarmateriaal’ kan in een literatuurbak. Zoek deze minimaal 1x per maand uit. Zit er verlopen spul tussen? Doe het weg.


  • Veel losse papieren van school? Maak een prikbord met een weekschema en hang deze papieren op of zet ook deze papieren in een literatuurbak met de titel ‘School’. 
  • En dan alle verzamelde recepten. Deze stop je ook in een literatuurbak. Binnen een maand niet gekookt of puilt de literatuurbak uit? De kans is groot dat je deze recepten niet meer maakt. Dus doe de recepten weg. Ik weet het, dat is reuze eng voor alle bewaarders. Maar je kunt dat gewoon oefenen met 1 à 2 recepten per dag. 
  • Ook alle tijdschriften en kranten hebben een houdbaarheidsdatum. Dus binnen een week iets niet gelezen? Ook hier is de kans groot dat je dit niet meer leest. Doe het leeswerk weg.
  • Maak een vaste tentoonstellingsplek voor de knutselwerken van de kinderen. Komt er nieuw werk bij? Dan gaat het oude werk naar een andere opbergplek of weg. Wil je de herinnering vastleggen? Maak een foto en een mooi fotoboek! 

De valkuilen

Nu hoor ik je denken ‘Ja Irma, jij hebt makkelijk praten. Jij bent al georganiseerd. Dus dat kost jou geen moeite.’ Niets is minder waar. Kranten die ik niet ‘uit’ had? Die heb ik moeten leren wegdoen, net als alle knipsels kaarten en recepten. 

Ook ik plan braaf 1 à 2x per maand een administratiemoment. Dan neem ik mijn ‘Doen’ bak door en regel ik alle administratiezaken. Heb ik daar zin in? Mwah, meestal niet. Ik doe het ‘zonder zin’.

Wat ik ook heb geleerd? Bijhouden – bijhouden – bijhouden. Door de spullen en papieren elke dag even door te lopen EN beslissingen te nemen is het echt zo gepiept.


De voordelen

De tafel kan weer worden gebruikt waarvoor die bedoeld is: eten, lezen, knutselen, de administratie of wat je maar wilt. En het dagelijks bijhouden is echt zo gepiept. Want het is vaak de achterstand waar je tegenop ziet en waardoor je afhaakt. En tegen mijn klanten én ook mijzelf, zeker als ik moe ben, zeg ik: Begin – Elke dag – Opnieuw. 

Wat heb ik hier eerder over geschreven? 

In de afgelopen jaren heb ik al heel wat geschreven over onderwerpen zoals dit. Lees de blogs nog eens na voor meer tips:


Waar ben ik verder mee bezig?

Liever een filmpje kijken? Of check m’n filmpjes op YouTube

En ondertussen blijf ik opruimen bij mijn klanten. En heb je een vraag over een leuk onderwerp? Stel ‘m en wie weet schrijf ik er een nieuwsbrief over!


Ik wens je een zonnige en een opgeruimde zomer! 

Irma


Leuke reactie

Hallo Irma, 

Heerlijke opgeruimblog weer, dank je wel!

Misschien schreef je er al over, maar het leren stoppen met dingen in huis halen is ook een uitdaging! 

Het genot van het hengsel weer aan een gerecyclede boodschappentas naaien of wekelijks dezelfde sets kleren aan (we hebben tenslotte 4 seizoenen) omdat ik in de rest niet meer pas. 

Of het abonnement op de vogelbescherming omzetten in een jaarlijkse donatie en dan hun website afspeuren, zodat ik niet 5x per jaar die plastic hoes in huis krijg die weer verbrand wordt; vallen zulke tips dat ook onder jouw vak?   

Ook een fijne zomer gewenst! Majogé


Reactie Irma

Ja zeker Majogé, ook dat soort tips horen bij mijn vak! Ik verzamel ze allemaal en deel ze graag met mijn klanten en andere organizers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. 

Dank je wel voor je leuke reactie! Irma


Leuke reactie Yvonne

Terwijl ik deze blog lees laat ik ook even mijn blik gaan over de tafel waaraan ik deze blog lees en kan een glimlach niet onderdrukken. 

O ja, literatuurbak. Goed idee.


Reactie Irma

De literatuurbakken zijn tijdens mijn opleiding tot organizer mijn redding geworden Yvonne! Want ook ik ben/was een echte stapelaar. En nu staat alles rechtop (dus makkelijk te pakken) in de bakken. Tafel leeg en alle paieren bij elkaar, heerlijk!

Dank voor je leuke reactie! Irma


Lees ook

Reacties

Laat een reactie achter