ZELF ORGANISEREN

Aan het begin van het nieuwe jaar word ik regelmatig gebeld door mensen die geïnteresseerd zijn in een opruimtraject. Want het is best spannend zo’n organizer in huis. Wat gaan we dan doen én hoe dan?

Tijd om je te vertellen hoe dat werkt. Wil je liever zelf organiseren? Ik heb een gratis handige vragenlijst opgesteld. Voor de zelf-organizers die nu écht zelf aan de slag willen.

Komen ze:

Liever van papier lezen? Download de blog hier.

Meteen naar de vragenlijst? Download de lijst hier.


Stap 1 - Herkennen en erkennen

Voor al mijn klanten is dit de grootste en spannendste stap. Voordat iemand mij belt heeft diegene al heel wat geprobeerd: opruimen met partners, familie, vrienden en noem maar op. Vaak dooft die hulp weer uit. Zodat de plannen en dromen van een opgeruimd huis weer wegzakken. En dat is zonde.


Stap 2 - In de doe-stand komen

Met mijn toekomstige klant bespreek ik altijd de wensen en dromen voor zijn/haar huis. Hoe ziet die droom eruit? En wat moet er gebeuren om daar te komen? Dan volgt er weer een grote stap: we gaan van denken (en soms piekeren) naar doen. De eerste keer samenwerken is dan ook behoorlijk inspannend. Doordat ik in de sessies daarna dezelfde opruimmethode hanteer ontstaat er ritme en flow.

Tijdens de sessies vieren we de successen en bespreken we de belemmerende overtuigingen.

Wat gaat goed? Wat zit er dwars? Wat maakt verdrietig of boos? Dat bespreken we én we gaan door. Aan het eind van de sessie checken we steeds: Zitten we nog op schema en is de planning realistisch? Ook dat geeft mijn klant inzicht en rust.


Stap 3 – Volhouden, nieuwe routines opbouwen én vasthouden

Van sommige klanten neem ik na zo’n 5 tot 7 sessies afscheid. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid spullen die uitgezocht, gesorteerd, opgeborgen en afgevoerd moeten worden. Bij deze klanten kom ik later nog wel eens langs voor een ‘APK-tje’. Even wat hulp en advies en de puntjes op de i.

Bij een aantal klanten kom ik langdurig (twee)wekelijks of maandelijks terug. Dan help ik met het aanleren van nieuwe opruim-, schoonmaak- en administratieroutines.

Oud gedrag wordt dan gestaag vervangen door nieuw gedrag. En dat is hard werken. Het doorbreken van oude en ingesleten overtuigingen en patronen kan een hele opgave zijn. Ook nu evalueren we regelmatig. Genieten we van het resultaat? Zitten we nog op de goede weg? En heeft dat wat doen het gewenste effect?


Stap 4 – Terugvalpreventie en vinger aan de pols

En dan is daar toch dat ene moment. Zelfstandig opruimen, schoonmaken en administreren én georganiseerd blijven. We maken in de loop van de tijd steeds minder afspraken. We houden wel contact om snel bij te kunnen sturen. Want een grote terugval als het tegenzit willen we na zoveel vooruitgang natuurlijk voorkomen.

Liever van papier lezen? Download de blog hier.

Wil je aan de slag met de handige vragenlijst? Download de vragenlijst hier.


Wil je deze stappen zelf zetten?

‘Irma, ik wil het zelf doen.’ Die opmerking hoor ik vaak en die steun ik ook van harte! Om dat te bereiken heb ik een gratis handige vragenlijst opgesteld die je kunt gebruiken om zelf in de doe-stand te komen.

Ik wens je veel succes!


Hulp en advies nodig?

Lukt het niet om zelfstandig in de doe-stand te komen en wil je dat wel? Of heb je vragen? Dan weet je me te vinden voor hulp en advies! Leg contact en ik denk met je mee. Ik geef ook online advies. Voor als fysiek contact niet mogelijk is. Lees hier hoe het werkt.

Ik help je graag verder. Dat is mijn vak én ik vind het leuk om te doen.

Succes, Irma

Lees ook

Reacties

Laat een reactie achter