RELAXED THUIS ZIJN

Tsja, in oktober schreef ik mijn nieuwsbrief over Relaxed Thuiswerken. In de hoop en overtuiging dat we nu van meer vrijheden konden genieten. Dat is niet het geval en dat doet iets met mij, mijn klanten, en de mensen om mij heen. Dit is wat ik hoor: klachten van vermoeidheid, moedeloosheid, uitzichtloosheid en zorgen over hoe het verder moet.

Tijd om daar wat ‘organizing’ tegengeluid tegenover te zetten. Zodat je zelf weer een beetje de regie kunt pakken en daarmee rust creëert. Want rust in je huis, je werk en je hoofd zorgt voor een beter gevoel in deze onrustige tijd. Daar ben ik van overtuigd.

Komt ie:

Liever van papier lezen? Download de tips hier.


Rust in je huis

We zijn meer thuis dan ooit. Juist nu valt het mijn klanten op hoeveel spullen ze in huis hebben. Is dat erg? Nee, tenzij alle spullen je belemmeren in je dagelijkse bezigheden en je vermoeien. Dan is het tijd om eens kritisch te kijken naar wat je allemaal in huis hebt: Gebruik ik deze spullen regelmatig? Geniet ik nog van deze spullen? Staan ze in de weg?

Is het antwoord nee – nee - ja?

Dan is het tijd om in beweging te komen en keuzes te maken. Wat bewaar ik? En waar berg ik alles op? Waar kan ik anderen blij mee maken? 

Over het maken van keuzes schreef ik eerder al nieuwsbrieven. Lees ze nog eens na: over actieve en passieve spullen, opruimen met ukkies en bijzondere plekken in huis

Kom je er zelf niet uit? Kun je een steuntje in de rug gebruiken? Ik geef ook online opruimadvies. We ontmoeten elkaar via ZOOM en op basis van jouw foto’s en filmpjes geef ik tips die bij je passen.


Rust in je werk

Nu we voorlopig langer thuis werken is het goed om opnieuw naar je (thuis)werkomgeving te kijken. Hoe zit ik erbij? Wie is er nog meer thuis? En wat doet dit met mijn productiviteit? Ik gaf al veel tips in mijn nieuwsbrief van oktober. Hierbij nog een aantal extra overwegingen:

  • Kleed je aan en maak je op alsof je naar je werk gaat. Dat voelt en werkt echt anders.
  • Gaan de kinderen ‘thuis naar school’? Maak een schema, wissel af met je partner als dat mogelijk is. Kan iemand anders uit je bubbel op vaste tijden inspringen? Kinderen gedijen goed bij regelmaat en voorspelbaarheid. Dus plan vooruit!
  • Hoe ‘werkt’ je semipermanente werkplek? Heb je een goede internetverbinding? Zit je in een goede houding? Ik zie op internet mooie tools voorbijkomen om staand te werken. Overleg met je werkgever of investeer daar zelf in.
  • Blijf contact houden met je collega’s. Drink samen koffie en zoek een maatje bij een taaie, saaie taak. Bel of app dat je aan de slag gaat. Laat aan het eind van de dag weten wat het resultaat is en hoe het is gegaan. Dat voelt minder alleen.

Rust in je hoofd

Het lastigste van de periode waar we nu in zitten is het gebrek aan perspectief. Hoelang gaat dit allemaal nog duren? Wanneer is dit afgelopen? Komt het überhaupt nog goed? Dat kan leiden tot melancholie en neerslachtigheid. Een normale reactie is dan: zitten, jezelf verliezen in verleidingen: bingen, ongezond eten, snoepen en (alcohol) drinken. En dat terwijl je weet dat bewegen, gezond eten, minder snoepen en minder alcohol goed voor je zijn. Dit is de catch 22 van somberheid en depressie. Psycholoog dr. Allen geeft daar goede voorbeelden van in dit korte interview.

Goed verhaal, maar hoe kom je nu in beweging? Hier wat tips vanuit mijn organizing praktijk:

  • Moeite met opstarten? Bouw nieuwe gewoontes. Zet je wekker, sta op en kleed je aan en loop voor of na je ontbijt een blokje om.
  • Moeite met in beweging komen? Smeed allianties met mensen uit je bubbel. Maak een vaste wandelafspraak. Elke maandag om 9 uur. Weer of geen weer!
  • Moeite met klussen aanpakken? Zet elke klus op een Post-it. Kies elke dag 1 klus en werk daar gefocust aan. Sluit bewust af, morgen is er weer een dag.
  • Moeite met een klus opstarten? Zoek een maatje die je aan het begin van de dag belt of appt: ‘Dit ga ik doen vandaag, vanmiddag bellen of appen we weer’. En dan vertel je over het resultaat en waar je tegenaan liep.

Als allerlaatste de tip die ik las in het Parool. Een tip voor huis, werk en hoofd van Suzie Geurtsen, gedragspsycholoog: 

Baal niet als het niet lukt. Nieuwe situaties vergen aanpassingen. Geef jezelf de tijd om aan te passen. Accepteer dat de situatie nu niet optimaal is. Bekijk wat er al goed gaat en wat er morgen beter kan. En wees hierin vooral niet te streng voor jezelf.’

Beter had ik het niet kunnen verwoorden. Met andere woorden: Wees een beetje lief voor jezelf en je familie, vrienden, collega’s en de mensen in je bubbel en ver daarbuiten.


Kun je wat hulp gebruiken bij het creëren van rust in je huis, op je thuiswerkplek of in je hoofd? Heb je een zetje in de rug nodig of wil je gewoon even overleggen? Neem gerust contact voor een vrijblijvend gesprek of stel je vraag. Ik help je graag verder. Dat is mijn vak én ik vind het leuk om te doen.

Succes, Irma

Deze leestips gaf ik ook in oktober. Kijk of er wat voor je bij zit!

Reacties

Laat een reactie achter